Terms & Conditions

We have Recently updated our Terms and Conditions. Please read and accept the terms and conditions in order to access the site

Current Version: 1

Privacy Policy

We have Recently updated our Privacy Policy. Please read and accept the Privacy Policy in order to access the site

Turbeskrivelse

Cape Town - Garden Route

20. februar - 7. marts 2019

TUREN ER UDSOLGT

Denne tur er sammensat med henblik på at få så gode natur-og kulturoplevelser som muligt, især gennem vandring. Vi går i de smukkeste og mest varierede naturområder, og vi går i centrum af Cape Town. Der er lagt vægt på at finde små overnatningssteder i meget varieret landskab, gerne med gode udsigter. Vi får virkelig set en meget interessant del af Cape Town og Garden Route på de dage, vi har til rådighed.

Kap det gode håb
Kap det gode Håb

Turleder for Dansk Vandrelaug er Jens Kjær Olsen, som har boet 5 år i Cape Town og har godt kendskab til denne del af ruten. Teknisk rejsearrangør er Lene Dyrbak, som har firmaet Hiking Viking, der laver aktive ferier til Sydafrika.

Hvor er vi henne?

Oversigtskort

Vi flyver til Cape Town, som ligger mod vest. Efter 4 nætter går turen mod øst med stop undervejs på steder, hvor der er gode vandreruter. Den røde prik markerer Cape Town. Hjemrejsen er med fly fra Port Elizabeth, som ligger ca. midt i landet.

Dagsprogram

Dag 1

Afrejse fra Danmark sidst på dagen.

Dag 2

Ankomst til Cape Town ved frokosttid.
Indkvartering i Noordhoek samt afslapning resten af dagen. Til aften går vi ud og spiser.

Fyrtårnet ved Kap det gode Håb

Dag 3

Idag skal vi vandre langs højderyggen ved Kap det gode Håb. Vi starter lige indenfor parken og går 7 km i bakket terræn langs den østlige kyst. Vi har flere steder udsigt til fyrtårnet ude på spidsen, og vi har udsigt til vestkysten og lavlandet. Her er meget få turister, men en udmærket vandresti, og fantastisk udsigt.  Efter vandringen kører vi et smut helt ud på spidsen.

Vandring: 7 km, ca. 3 timer + evt. ekstra vandring ved fyrtårnet. Sværhedsgrad: 2, kortere stigninger, men på en god sti.

Dag 4

Vi vandrer til toppen af Table Mountain med start fra den botaniske have Kirstenbosch. Vi tager turen helt til toppen og derefter er det med kabelbanen ned igen. Vi har Sydafrikansk engelsk-talende guide med og hører om dyre- og plantelivet, bl.a. protea, som er Sydafrikas nationalblomst.

Vandring: 5-6 timer, ca. 8 km og ca. 700 højdemeter. Sværhedsgrad 3. Først en lang stigning, men på god sti. Vi kan tage det i vores eget tempo.  Herefter fladere stigning til vi når toppen. Ingen vandring nedad, da vi tager kabelbanen.

Udsigt fra Table Mountain

Dag 5

I dag skal vi på byvandring i centrum af Cape Town. Her går vi langs Waterfront, som er et havneområde med masser af liv. Herefter går vi mod den gamle bydel og tager på guidet vandring gennem det historiske Cape Town.

Vandring: ca. 8 km, Sværhedsgrad:1-2

Sydafrikas 4 nobelprismodtagere

Dag 6

Nu forlader vi Cape Town og kører til vinlandet. Vi skal bo i den hyggelige by Franschhoek. En mindre by med masser af charme. Byen ligger helt omkranset af de lave bjerge med vinmarker så højt op ad bakkerne, som det kan lade sig gøre. Vi stopper lidt før Franschhoek og vandrer mellem vinmarkerne et par timer.

Om aftenen tager vi en ægte Sydafrikansk Braii. Det betyder, at vi griller til den store guldmedalje.

Vandring: ca. 5 km. Sværhedsgrad 2. Korte stigninger og rimelig sti, men der kan være løse sten.

Vandring i vinmarkerne

Dag 7

Vi kører til Mont Rochelle, som er navnet på bjergkæden rundt om Franschhoek. Vi vandrer oppe  i terrænet og nyder helt fantastiske udsigter.

Vandring: 5 timer, 13 km, sværhedsgrad 2-3. Lange, men ikke meget stejle stigninger. Gode stier.

Specielle blomster i Mont Rochelle

Dag 8

Nu går turen til De Hoop. Nyd turen over bjergene ud af Franschhoek. Vi tager til  De Hoop, som er en helt specielt naturområde. Her er ingen rovdyr, og her er et fugleliv i verdensklasse. Endelig er her landets eneste vandre-klit.

Vi skal spise på en af mine yndlingsrestauranter i Sydafrika. Glæd dig til en god 3-retters menu i aften.

Vandring: Vi går en kort tur langs floden, når vi ankommer hen på eftermiddagen. ca. 4 km, Sværhedsgrad 1-2. God sti, men enkelte steder lidt klipper, du lige skal rundt om. Fladt terræn.

Safari fiskeørn
Fiskeørn

Dag 9

Vi skal vandre mellem eland, bontebok og zebra idag. De Hoop er en meget anderledes dyrepark, da her ingen rovdyr er, og det er perfekt til at opleve antiloper og fugle på nært hold. Vi går 13 km i fladt terræn langs floden og tilbage over land.

Om eftermiddagen er der mulighed for at tage på en sejltur og se og høre om dyrelivet i havet. Lækker mad i restauranten igen i aften.

Vandring: 13 km, Sværhedsgrad 1-2. Fladt terræn, måske lidt løse sten på vejen.

Mountain Zebra af Bernard Dupont, Flickr.com
Mountain zebra

Dag 10

Turen fortsætter mod Natures Valley, som er endnu et smukt område, men helt forskelligt fra det vi har set indtil nu. Natures Valley er en lille by, som er helt omkranset af Tsitsikamma National Park, som var Sydafrikas allerførste Nationalpark. Her vandrer vi i bl.a. regnskov og har skønne udsigter fra toppen af bakkerne over Groot River, som løber ud i havet lige ved Natures Valley.

Vi ankommer midt på eftermiddagen og kan nå turen Kalanderkloof, som er en ret varieret tur gennem regnskoven og op til toppen af en bakke med usandsynlig god udsigt.

Vandring: 2 timer, 5 km, Højdemeter: ca. 200 m. Sværhedsgrad: 2-3

Natures Valley

Dag 11

I dag tager vi i en Sydafrikansk guide med på tur og får alt at vide om dyre- og plantelivet og interaktionen mellem de forskellige dele.  Vi tager dels en tur, som både går langs kysten og lidt op ad floden, så vi får set de forskellige former for landskab og dyreliv.

Vandring: ca. 6 timer, 15 km. sværhedsgrad 2-3

Dag 12

Vi kører til Robberg, som er en landtange, som stikker ud i havet ved Plettenberg Bay. Der er en “knold” eller et stort klippestykke på spidsen, så ved højvande er det en ø. Vi tager den mellemlange tur ud og kigger på sæler og fugle.

Vandring: 4 km, sværhedsgrad 2-3. Ingen særlig stigning, men en kortere stykke, hvor stien er smal, og vi skal klatre lidt på klipperne.

Robberg

Dag 13

Nu skal vi videre til Addo Elephant Park, men på vejen hertil gør vi holdt ved Storms River, hvor vi kører ud til kysten og går en tur over den berømte hængebro og op på toppen af bakken på den anden side og nyder udsigten. Herefter er det afsted til dyreparken, hvor vi måske når en eftermiddagstur ud at se på dyr.

Vandring: ca. 4 km, sværhedsgrad 2-3. Ingen lang vandring, men ret stejlt i kortere stræk.

Dag 14

En hel dag i Addo Elephant Park, som er en god park med Big 5. Som navnet siger er her masser af elefanter, men også kudu, zebra, bøfler osv. Vi så også løver 2 gange sidst jeg var der, så ingen vandring idag.

Dag 15

Vi kører til Port Elizabeth og tager et fly hjem via Johannesburg.

Dag 16